WIATRAKI
WOLNOBIEŻNE
(WIELOŁOPATKOWE, TURBINY WIATROWE)
oraz różne zastosowania wiatraków
Opracowano na podstawie książki W. Jagodzińskiego pt.: "Silniki wiatrowe", PWT Warszawa 1959 r.
Silniki tego typu wyróżniają się wśród innych silników typowym kołem wiatrowym (wirnikiem), składającym się z większej ilości łopatek blaszanych (czasami drewnianych). Silniki te odznaczają się dużym momentem rozruchowym oraz względnie niewielką szybkobieżnością (stąd wzięta nazwa silniki wolnobieżne). Ze względu na duży moment rozruchowy silniki te nadają się do napędu maszyn o znacznym momencie obrotowym, jak np. pompy tłokowe.
Znacznie trwalsze od drewnianych są turbiny wiatrowe stalowe z wirnikami (rys. 1) o znacznej (18 do 40) ilości łopatek, wykonanych z blachy stalowej ocynkowanej połączonych konstrukcyjnie w jedną sztywną całość. Kąt nachylenia łopatek względem, płaszczyzny obrotu zwykle jest zmienny i wynosi ok. 45° na krawędzi wewnętrznej łopatki i ok. 15° na krawędzi zewnętrznej. Spotyka się również i wirniki o stałym kącie ustawienia łopatek, który wynosi w tym przypadku ok. 30°. Średnica wirników wynosi zwykle 4 do 8 m i tylko wyjątkowo spotyka się silniki tego typu jeszcze większe. Ogólny widok takiego silnika (produkowanego w byłym ZSRR) TB-8 jest przedstawiony na rys. 4.
Rys. 1. Stalowe koło wielołopatkowe
Wirnik silnika jest osadzony na wale obracającym się w łożyskach kulkowych (rys. 2) albo też osadzony obrotowo na trzpieniu (rys. 5) wraz z przymocowanym do niego kołem zębatym. Pierwszy sposób stosuje się np. do bezprzekładniowego napędu pomp wodnych, których tłoki otrzymują ruch posuwisto-zwrotny od wykorbionego wału głównego silnika wiatrowego za pośrednictwem pionowego drąga.
Rys. 2. Osadzenie koła wielołopatkowego na wale głównym
Drugie rozwiązanie jest stosowane w przypadkach potrzeby otrzymania obrotowego ruchu pionowego wału silnika. Spotyka się również i rozwiązania pośrednie, w których stosuje się. przekładnię zębatą między wirnikiem silnika wiatrowego a korbą, nadającą ruch posuwisto-zwrotny drągowi pionowemu (rys. 3).
Rys.3 Mechanizm zamiany ruchu obrotowego na postępowy
Nastawianie koła wiatrowego pod
wiatr
dokonuje się sterem tylnym, wykonanym z kątowników i blachy stalowej.
Do regulowania szybkości obrotowej silnika wiatrowego stosuje się
zwykle odchylanie wirnika od kierunku wiatru przy pomocy steru
bocznego. Zatrzymywanie silników wiatrowych tego typu jest dokonywane
przez ściągnięcie ku sobie obu sterów, tylnego i bocznego, co
przeprowadza się z dołu przy pomocy odpowiedniej
linki, nawijanej na kołowrót.
Jeśli na skutek wzrostu szybkości wiatru moment silnika wiatrowego się
powiększy, to ten wzrost jego mocy ujawni się przede wszystkim w
zwiększeniu się jego szybkości obrotowej. Ponieważ zaś w miarę
zwiększania się szybkości obrotowej silnika
jego moment obrotowy maleje, to silnik zwiększy swe szybkości
obrotowe aż do zrównoważenia swego momentu obrotowego z momentem
obciążeniowym.
Gdy natomiast z jakichkolwiek przyczyn zwiększy się moment
obciążeniowy, albo też, co na jedno wychodzi, moment obrotowy silnika
się zmniejszy, to silnik wiatrowy zmniejszy przede wszystkim swą
szybkość obrotową. Ponieważ w miarę zmniejszania szybkości silnika jego
moment obrotowy wzrasta, to silnik będzie zmniejszał szybkość obrotową,
aż jego moment obrotowy zrównoważy się z momentem obciążeniowym.
Można więc stwierdzić, że praca wielołopatkowego silnika wiatrowego z
maszyną produkcyjną o stałym momencie obciążeniowym jest stateczna.
Wielołopatkowy silnik wiatrowy nawet przeciążony będzie w dalszym ciągu
pracował, zmniejszając tylko swą szybkość obrotową oraz współczynnik
wykorzystania energii wiatru, czyli swą sprawność.
Osiowe parcie wiatru w wiatrowych silnikach wielołopatkowych jest
największe podczas rozruchu i w miarę zwiększania szybkości obrotowej
prędko maleje.
Pojawienie się silników wiatrowych wielołopatkowych uważane jest
czasami za wstrzymanie przez nie postępu
technicznego w tej dziedzinie. Z bojaźni przed zagadnieniami
wytrzymałościowymi odstąpiono
na pewien czas od zasady budowy skrzydeł możliwie dużych, wysmukłych i
lekkich, zakreślających znaczne powierzchnie przekrojowe.
Zwrócono się natomiast do konstrukcji skupionych, wytrzymałościowo
bardziej sztywnych, ale względnie ciężkich, o małych (6 do 30
m2) przekrojach bardzo zwichrzonego przepływu powietrza, a
przy tym pracujących przy mniejszych wyróżnikach szybkobieżności.
Poza typowymi silnikami wielołopatkowymi (o ilości łopatek 12 do 40) są budowane niekiedy silniki wiatrowe łopatkowe, ale o znacznie mniejszej ilości łopatek, najczęściej 5 - 7. Silniki te stanowią już typ przejściowy do silników śmigłowych.
Silnik opisany poniżej (rys. 4)
posiada ustaloną konstrukcję opracowaną przez firmę Herkules.
Konstrukcja ta
uległa niewielkim zmianom w silniku TB-8. Silnik był przeznaczony
przede wszystkim dla gospodarstw rolniczych i hodowlanych i przy
wietrze o szybkości 8 m/sek rozwijał moc na wale koła łopatkowego 6,5
KM przy 25
obr/min. Wyróżnik szybkobieżności wynosi 1,3.
Osiowy przekrój konstrukcji tego silnika przedstawiono na rys. 5, zaś
konstrukcję samego koła łopatkowego na rys.
6.
Rys. 4. Silnik wiatrowy TB-8
Rys. 5. Przekrój osiowy silnika wiatrowego TB-8 z zestawem
przekładniowym: l - piasta koła łopatkowego,
2 - oś do osadzenia koła wiatrowego, 3 - wieniec koła zębatego, 4 -
małe koło zębate, 5 - głowica silnika, 6 - rura osadcza, 7 - górne
łożysko rury osadczej (kulkowe), 8 - dolne łożysko rury osadczej
(ślizgowe), 9 - linka naciągowa steru, 10 - pręt, 11 - ramię steru, 12
- pionowy wał silnika, 13 - tuleja przesuwna, 14 - linka naciągowa od
kołowrotu, 15 - cięgno
Rys. 6. Konstrukcja koła wielołopatkowego TB-8
Koło łopatkowe o średnicy 8 m
posiada 18 łopatek wygiętych z ocynkowanej blachy stalowej grubości
1,25 mm. Łopatki te są przymocowane do trzech obręczy połączonych ze
sobą i z piastą koła sześcioma ramionami wykonanymi z kątowników 45 X
45
mm. Łopatki posiadają zmienne kąty nachylenia względem płaszczyzny
obrotu koła łopatkowego. Przy zewnętrznej obręczy kąt między cięciwą
łopatki a płaszczyzną
obrotu wynosi 22°, przy wewnętrznej zaś obręczy kąt ten wynosi 47°.
Długość łopatki wynosi 2450 mm, jej szerokość na skraju zewnętrznym
wynosi 674 mm, zaś na skraju wewnętrznym 410 mm. Ramiona koła są
przymocowane do kołnierzy piasty odpowiednimi śrubami. Do tylnego
kołnierza jest przyśrubowany wieniec stożkowego koła
zębatego 3.
Głowica silnika 5 jest wykonana z żeliwa; w jednej z jej ścianek
jest wprasowana oś 2 nachylona do poziomu pod kątem 6,5°. Na tej osi
jest osadzone w dwu łożyskach (wałeczkowym i kulkowym) koło łopatkowe.
Pochylenie osi ma na celu możliwie duże
przesunięcie dolnej części koła łopatkowego od wieży. Wieniec zębaty 3
zazębia się z kółkiem zębatym 4 osadzonym na pionowym wale 12 silnika.
Koło duże tej przekładni stożkowej posiada 63 zęby,
małe natomiast - 17.
Głowica silnika dolną swą
podstawą spoczywa na żeliwnej rurze osadczej 6, która może swobodnie
się obracać w dwu łożyskach: górnym 7 na kulkach ułożonych w
samonastawnej pół-kulistej czaszy, oraz dolnym 8 ślizgowym wykonanym z
żeliwa
i przymocowanym odpowiednimi poprzeczkami do nóg wieży. Zatem głowica
silnika wraz z rurą osadczą może się obracać względem pionowej osi, co
jest potrzebne przy samoczynnym nastawianiu się silnika pod wiatr przy
jego uruchamianiu lub zatrzymywaniu oraz przy regulacji obrotów.
Ster tylny nastawiający silnik pod wiatr, składa się z kratowego
ramienia o długości 7370 mm. Tylny koniec tego ramienia rozwidla się w
kształt trapezu, do którego jest przymocowany płat steru o powierzchni
4,85
m2 wykonany z ocynkowanej blachy.
Silnik jest umieszczony na stalowej kratowej wieży o wysokości 14,85 m. U podnóża wieży znajduje się zestaw przekładniowy (uwidoczniony, z boku rys. 5) połączony z pionowym wałem silnika za pośrednictwem przestawnego sprzęgła. Zestaw ten umożliwia napędzanie maszyn rolniczych, tłokowej pompy do wody, prądnicy elektrycznej itp. Podczas postoju silnika wiatrowego zestaw ten może być napędzany od konnego kieratu albo też od ciągnika. Na ten okres czasu pionowy wał silnika wiatrowego zostaje odłączony od zestawu przekładniowego przy pomocy poprzednio wspomnianego sprzęgła uruchamianego odpowiednią dźwignią.
Do regulacji szybkości obrotowej
silnika jest przeznaczony ster boczny o powierzchni płata 1,95
m2.
Uruchamianie oraz zatrzymywanie silnika dokonuje się z dołu przy pomocy
ręcznego kołowrotu linowego, przymocowanego do jednej z nóg wieży.
Linka 14 od tego kołowrotu jest umocowana do przesuwającej się wzdłuż
rury osadczej tulei 13. Tuleja ta posiada odpowiedni występ z otworem,
przez który jest
przesunięty pręt 10 zamocowany w swych końcach w wierzchołku i
poprzeczce wieży. Pręt ten nie
pozwala tulei obracać się wraz z rurą osadczą względem osi wieży, a
umożliwia jej przesuwanie się wzdłuż tej rury.
Naciągowa linka od steru tylnego 9 jest doprowadzona poprzez dwa krążki
do wnętrza
rury osadczej, gdzie jest przymocowana do odpowiedniego cięgna 15,
przesuwającego się w dół i w górę w szparze wykonanej w ściance rury
osadczej. Przez szparę tę wystaje na zewnątrz rury dolna część cięgna,
na której opiera się poprzednio opisana zewnętrzna tuleja przesuwna 13.
W ten sposób uzyskuje się połączenie naciągowego mechanizmu w obrotowej
głowicy silnika z urządzeniem przesuwanym wzdłuż rury osadczej przy
pomocy kołowrotu za pośrednictwem linki 14.
Ściągając zatem przy pomocy kołowrotu linkę, powoduje się przesuwanie w
dół tulei, a zarazem opierającego się o jej dolną podstawę cięgna od
steru tylnego, który zostaje przez to ściągnięty w stronę steru
bocznego, w wyniku czego koło łopatkowe odwraca się od wiatru,
przyjmując położenie równoległe do jego kierunku.
W czynności tej nie przeszkadza zupełnie obrót głowicy wraz z rurą
osadczą, gdyż, obracający się wraz z tą rurą, dolny koniec cięgna
przesuwa się po dolnej krawędzi tulei. Również i w stanie odstawionym
od wiatru głowica silnika ma możność obracania się wokół osi pionowej
pomimo silnego naciągu linki.
Na poniższym rysunku przedstawiono wymiary nieco mniejszego koła łopatkowego (średnica zewnętrzna 6 m):
Rys. 7.Konstrukcja koła wielołopatkowego TB-6
ZASTOSOWANIE SILNIKÓW WIATROWYCH W GOSPODARSTWACH WIEJSKICH
Energia wiatru w gospodarstwach
wiejskich znalazła najważniejsze zastosowanie do pompowania wody w celu
zasilania gospodarczego wodociągu. Ze względu na dość duże w
gospodarstwie wiejskim zapotrzebowanie na wodę, a za tym ze względu na
konieczność zużywania na ten cel znacznych ilości energii zastosowanie
silników wiatrowych doskonale rozwiązuje to zagadnienie, zwłaszcza że
pompowanie wody może być dokonywane okresowo, a za tym niestałość
wiatrów nie ma tutaj prawie żadnego znaczenia.
Moc potrzebną do napędu pompy oblicza się według ilości wody i
wysokości jej podnoszenia. Jeśli ilość wody pompowanej w ciągu godziny
wynosi Q
[m3/godz], zaś wysokość pompowania wynosi H [m], to moc
pompowania wynosi:
N = (Q*H*1000)/(3600*75*n1*n2) [KM]
gdzie:
n1 - współczynnik sprawności pompy (zwykle n1 =
0,80)
n2 - współczynnik sprawności przekładni (zwykle n2
= 0,75)
Po podstawieniu i przeliczeniu otrzymamy dla zwykłych warunków:
N=0,0062*Q*H [KM]
W praktyce urządzenia wiatrowo-pompowe stosuje się różne w zależności od miejscowych warunków (rys. 8). Najczęściej stosuje się tutaj pompy tłokowe, gdyż mogą one pracować w dużym zakresie szybkości obrotowej. Ponieważ pompy te wymagają do rozruchu względnie dużego momentu obrotowego, silniki wiatrowe są zwykle wielołopatkowe (turbiny wiatrowe).
Rys. 8. Wielołopatkowy silnik wiatrowy z drągiem
pionowym, napędzający tłokową pompę wodną
Sama pompa musi być umieszczona
możliwie blisko dolnego poziomu wody, aby długość rury ssącej była
możliwie mała i w żadnym przypadku, aby wysokość ssania nie
przekraczała 7 m. W przypadkach, gdy całkowita wysokość pompowania wody
nie przekracza 7 m, pompa może być tylko ssąca, w innych zaś
przypadkach musi być ssąco-tłocząca.
Napęd pompy może być wykonany albo za pośrednictwem pionowego drąga,
spełniającego rolę korbowodu, napędzanego wykorbionym wałem poziomym
silnika wiatrowego (rys.
2) albo też za pośrednictwem pionowego wału obrotowego i przekładni
zębatej (rys.
9).
Rys. 9. Wielołopatkowy silnik wiatrowy z wałem
pionowym, napędzający tłokową pompę wodną
W pierwszym przypadku pompa
tłokowa powinna być o jednostronnym działaniu, gdyż wtedy drąg napędowy
pracuje głównie na rozciąganie i może być względnie lekki.
Gdy dolny zbiornik wody jest rzeką lub jeziorem, silnik wiatrowy musi
być zwykle umieszczony w pewnej odległości od brzegu i wtedy napęd
pompy ustawionej w pobliżu wody może być dokonywany za pośrednictwem
dodatkowej dźwigni i drąga ukośnego (rys.
10).
Rys. 10. Wielołopatkowy silnik wiatrowy z drągami pionowym i ukośnym,
napędzający tłokową pompę wodną
Silniki wiatrowe z obrotowym
wałem pionowym stosuje się do pompowania większych ilości wody na
większe wysokości. Pompy wielocylindrowe pracują bardziej równomiernie,
niż pompy jednocylindrowe, są jednak znacznie droższe.
W celu obniżenia kosztów silnika wiatrowego, zwłaszcza przy,
niewielkich ilościach pompowanej wody, używa się silników śmigłowych.
Dla zmniejszenia ich szybkości obrotowej, a zwiększenia
momentu obrotowego w silnikach tych stosuje się przekładnię ślimakową,
dla umożliwienia zaś rozruchu pompy przy możliwie słabym wietrze
stosuje się samoczynne sprzęgła odśrodkowe
Zasada działania samoczynnego sprzęgła polega na tym, że rozruch
silnika śmigłowego, rozwijającego, jak wiadomo, niewielki moment
rozruchowy, następuje przy odłączonej od pionowego wału pompie wodnej,
czyli w bezobciążeniowym stanie silnika. Gdy silnik śmigłowy osiągnie
odpowiednią szybkość obrotową, wraz z którą powiększa się również i
jego moment obrotowy, zostaje on samoczynnie sprzężony przez sprzęgło z
pompą, którą może w tym stanie uruchomić i w dalszym ciągu napędzać.
W ten sposób można uzyskać prawie taką samą wydajność pompy napędzanej
silnikiem śmigłowym, jak i napędzanej silnikiem
wielołopatkowym.
Poza tym silnik wiatrowy może
być zastosowany do takich prac gospodarczych, jak piłowanie drewna, a
nawet młócenie zboża.
W tych przypadkach silnik wiatrowy musi posiadać pionowy wał obrotowy,
a wszystkie odbiorniki energii muszą być skupione możliwie blisko
siebie u podnóża wieży silnika. Jako przykład poprawnego rozwiązania
dość wszechstronnego zastosowania energii
wiatru w gospodarstwie wiejskim może służyć urządzenie, przedstawione
na rys.
11.
W przypadkach, gdy odbiorów energii nie udaje się skupić dostatecznie
blisko podnóża wieży silnika wiatrowego, nie pozostaje do zrobienia nic
innego, jak zelektryfikowanie całego urządzenia energetycznego
gospodarstwa. Oczywiście, że w tych warunkach zakres zastosowania tej
energii w gospodarstwie wiejskim znacznie się rozszerza.
Rys. 11. Przykład dość wszechstronnego wykorzystania energii wiatrowej
w gospodarstwie wiejskim
ZASTOSOWANIE SILNIKÓW WIATROWYCH W DROBNYM PRZEMYŚLE I RZEMIOŚLE.
Najszersze zastosowanie znalazły silniki wiatrowe (właściwie wiatraki)
w młynarstwie. Do przemiału zboża wiatraki były stosowane już od bardzo
dawna
i w dość szerokim zakresie. Właśnie ta żmudna i ciężka praca
spowodowała już w zaraniu dziejów człowieka wprzęgnięcie wiatru dla
jego potrzeb.
Najczęściej dla celów przemiałowych stosuje się wiatraki kozłowe lub
holenderskie. Do przemiału grubego wystarcza moc 2 do 5 KM przy 110 do
150 obrotów żaren na minutę. Szybkość obwodowa kamienia żarnowego
wynosi do 10 m/sek. Przemiał zboża takim urządzeniem jest jednak bardzo
niedoskonały i ustępował zawsze przemiałowi w młynach wodnych.
Do przemiału drobnego konieczna jest. większa moc (5 do 8 KM) oraz
bardziej równomierna szybkość obrotowa, wobec czego do tych celów
lepiej nadają się silniki wiatrowe
wielołopatkowe (rys. 12) lub śmigłowe.
Rys. 12. Młyn zbożowy z wielołopatkowym
silnikiem wiatrowym.
Dla dokonania rozruchu żarna
napędzanego silnikiem
wielołopatkowym konieczne jest podnoszenie na ten okres czasu
wierzchniego kamienia ku górze. Przy zastosowaniu do napędu
l żarna szybkobieżnego silnika śmigłowego (Z = 5) zabieg ten do jego
rozruchu jednak nie wystarcza nawet podczas wiatru o szybkości 6 - 7
m/sek i trzeba w tych przypadkach stosować odpowiednie sprzęgła cierne
uruchamiane najczęściej ręcznie. Zezwala
to na rozpoczęcie pracy żarna już przy mniejszych szybkościach wiatru,
a ponieważ moc żarna zmienia się proporcjonalnie do
trzeciej potęgi jego szybkości obrotowej, nawet przy względnie słabym
wietrze silnik nie zatrzymuje się częściej niż 2- 3 razy na dobę.
Gdy silnik śmigłowy poza napędem żaren ma napędzać i inne maszyny to
sprzęgło musi być samoczynne i wtedy praca całego
urządzenia wiatrowego nie wymaga właściwie ludzkiej obsługi. Sprzęgła
takie dokonują poza tym ograniczenia mocy silników
wiatrowych przez ograniczenie ich momentów obrotowych, które w
przypadkach napędu żaren wzrastają prawie z drugą potęgą, ich szybkości
obrotowych.
W przypadku zastosowania do napędu żarna silnika wielołopatkowego, z
przyczyny znacznego zwiększania się wraz z szybkością momentu
obrotowego na
jego wale pionowym, ster boczny nie jest w stanie odwrócić koła
łopatkowego
od zbyt silnego wiatru i konieczne staje
się wtedy dodatkowe ograniczenie
szybkości obrotowej silnika wiatrowego. W celu całkowitego
wykorzystania mocy silników
wiatrowych napędzających żarna, konieczne jest odpowiednie regulowanie
zasypywania ziarna do żaren.
Dla doskonalszego przemiału zboża oraz dla lepszego przygotowania
ziarna do przemiału np. przez dokładniejsze jego oczyszczenie konieczna
jest możliwie stała szybkość
obrotowa napędu. Szybkość tę można osiągnąć przez zaopatrzenie silnika
wiatrowego w odpowiedniej wielkości zasobnik (akumulator)
bezwładnościowy.
.
Poza zastosowaniem silników wiatrowych w młynarstwie znajdowały one
dość często zastosowanie również i do napędu różnych maszyn w zakładach
rzemieślniczych, np. w ślusarniach,
stolarniach, niewielkich tartakach itp. Przykład takich urządzeń jest
przedstawiony na rys.
13.
Rys. 13. Warsztat ślusarski napędzany wielołopatkowym silnikiem
wiatrowym.
ZASTOSOWANIE SILNIKÓW WIATROWYCH DO MELIORACJI
GRUNTÓW
Meliorowanie gruntów polega głównie na osuszaniu obszarów zbyt
wilgotnych lub zalewanych wodą oraz na
nawadnianiu zbyt suchych.
Charakterystyczną cechą pompowych urządzeń melioracyjnych jest
przepompowywani dużych ilości wody na względnie niewielkie
wysokości.
Do wypompowywania stosunkowo niedużych ilości wody (30 do 40 m3/godz),
ale na dużą wysokość (do 6 m) stosuje się
pompy tłokowe, napędzane najczęściej przez silniki wielołopatkowe za
pośrednictwem pionowych drągów
(rys. 8).
Moc silnika wiatrowego potrzebnego do wypompowania Q [m3/godz]
wody na wysokość H
[m] można obliczyć według poprzednio wyprowadzonego wzoru [137].
W przypadkach potrzeby przepompowywania znacznie większych ilości wody
(1000 m3/godz), ale na mniejsze wysokości (0,5 do 3 m)
stosowano podnośniki ślimakowe wykonane w postaci śruby Archimedesa
(rys.
14), umieszczonej w odpowiednim korycie lub rurze z blachy albo
desek.
Rys. 14. Podnośnik ślimakowy do wody.
Rys. 15. Dwa podnośniki ślimakowe do wody
napędzane
jednym wiatrakiem.
Podnośniki takie odznaczają się
prostotą budowy, pewnością działania i długotrwałością pracy, a przy
tym przy starannym wykonaniu wykazują dużą sprawność. Poza tym
posiadają zaletę, że mogą być stosowane i do wody zanieczyszczonej.
Sam ślimak, jedno lub dwukrotny, jest umieszczony na wale stalowym,
osadzonym w dwu łożyskach i połączonym przegubowo z wałem napędzającym.
Cały podnośnik wspiera się górnym końcem na betonowym fundamencie,
dolnym zaś jest zawieszony na lince nawiniętej na odpowiednim
kołowrocie, przy pomocy którego tę część podnośnika można podnosić
odpowiednio do poziomu dolnej wody. Kąt pochylenia osi podnośnika do
poziomu może się
zmieniać od 10° do 40°, jednak najkorzystniej
podnośnik
pracuje przy pochyleniu na 15° do 20°.
Wydajność .podnośników ślimakowych wynosi:
Q=h*n*(z/60)*q [m/sek]
gdzie:
h - współczynnik sprawności, wynoszący dla
podnośników w korytach od 0,6 do 0,7, zaś w rurach od 0,70 do 0,75,
n - liczba obrotów na minutę (zwykle n = 30/d do 50/d gdzie d jest
średnicą ślimaka),
z - krotność ślimaka,
q - objętość wody zawarta między dwoma zwojami ślimaka.
Niekiedy stosuje się obok siebie dwa, a czasami i trzy podnośniki
napędzane jednym silnikiem wiatrowym (rys.
15).
Do przepompowywania jeszcze większych ilości wody i na znaczniejsze
wysokości stosuje się pompy odśrodkowe
(rys.16), wykazujące względnie dużą sprawność (h
= 0,40-0,80), jednak wymagające do swego napędu stałej szybkości
obrotowej. Pompy te jednak muszą
być przed rozpoczęciem pracy zalewane wodą, a przy tym nie nadają się
do większych wysokości ssania od 5 m.
Również do przepompowywania dużych ilości wody (5 m3/sek),
ale na mniejsze wysokości (do 3 m) stosuje się pompy śmigłowe, które są
znacznie prostsze od pomp odśrodkowych, gdyż nie posiadają ani
przewodów ssących, ani tłoczących. Śmigłowe wirniki tych pomp są
umieszczone w odpowiednich rurach i pracują pod wodą.
Ze względu na konieczność napędu pomp odśrodkowych i śmigłowych ze
stałą szybkością obrotową najlepiej jest je napędzać silnikami
elektrycznymi, zasilanymi energią z zespołów
wiatrowo-elektrycznych.
Ze względu na charakter potrzeb pompowych dla melioracji silniki wiatrowe są najbardziej do tych celów wskazane, a ponieważ prawie nie wymagają obsługi oraz nie potrzebują nieraz długich linii zasilających, a przy tym nie spalają węgla, ani też innych paliw, powinny być przy każdej sposobności rozpowszechniane. Takie rozwiązanie zagadnienia przynosi tylko zyski.
Rys. 16. Napędzanie odśrodkowej pompy wodnej wielołopatkowym silnikiem
wiatrowym.
W przedstawionych wyżej
zastosowaniach (jak już wspomniano) można stosować silniki szybkobieżne
-
wystarczy zastosować np. przekładnie ślimakową by uzyskać duży moment
obrotowy. Jednak najliczniejsze
zastosowania silniki wiatrowe znajdują do wytwarzania energii
elektrycznej, przy czym
do tych celów są używane silniki wiatrowe wszelkich mocy od
najmniejszej (50 W)
do największych (o mocach liczonych w MW). Tak
względnie częste zastosowanie energii wiatru do wytwarzania energii
elektrycznej jest
powodowane licznymi zaletami prądu elektrycznego, jakimi są możliwości
wszechstronnego jego użytkowania do najróżnorodniejszych celów oraz
możność łatwego i względnie taniego akumulowania energii elektrycznej
niezbyt dużej
mocy, co dla samego zagadnienia wykorzystania energii wiatru ma
zasadnicze znaczenie. Poza tym istnieje w tych warunkach możność
łatwego oddawania mocy zespołu
wiatrowo-elektrycznego do sieci elektrycznej.
Przez uzyskiwanie z zespołów wiatrowych energii elektrycznej skala
zastosowania energii wiatru zarówno znacznie się rozszerza, jak i
pogłębia.
Dla uwidocznienia rozmiaru
korzyści, które mogą być
uzyskiwane od zespołu wiatrowo-elektrycznego, o mocy 1 kW, wystarczy
zaznaczyć, że pracujące
takie urządzenie o średnicy śmigła 3,5 m oraz baterii akumulatorów
kadmowo-niklowych
2 X 24 V i 250 Ah umożliwia poza oświetleniem i zradiofonizowaniem
mieszkania
swobodne korzystanie z pompy do wody, młynka, tokarki, a nawet
elektrycznego spawania, nie
wspominając już o innych drobniejszych urządzeniach warsztatowych.
Poza powszechnie znanymi zastosowaniami energii wiatru za pośrednictwem
energii elektrycznej należałoby jeszcze wspomnieć o roli, jaką
zaczyna odgrywać ten rodzaj energii w gazownictwie - można wykorzystać
do
tego celu energię wiatru zasilającą elektrolizery do rozkładu wody na
wodór i tlen.