WIATRAK PD 3,5
Opracowano na podstawie książki W. Jagodzińskiego pt.: "Silniki wiatrowe", PWT Warszawa 1959 r.
Jednym z mniejszych szybkobieżnych śmigłowych silników wiatrowych jest silnik PD-3,5 (rys. 1a) (produkowany był w byłym ZSRR) o mocy ok. 1,3 KM przy szybkości wiatru v = 8 m/sek. Dwułopatowe śmigło tego silnika o średnicy 3,5 m i konstrukcji stalowej jest zaopatrzone na końcach łopat w klapy regulacyjne (Perli), ograniczające szybkość obrotową śmigła do 240 obr/min. Konstrukcja głowicy (rys. 1b) oraz całego silnika jest wykonana z myślą o umożliwieniu mu długotrwałej pracy bez fachowej obsługi.
Rys. 1. a) silnik wiatrowy PD-3,5; b) głowica
silnika wiatrowego; c) przekładnia ślimakowa silnika wiatrowego
Pionowy wał silnika, którego największa szybkość obrotowa wynosi 500 obr/min, napędza za pośrednictwem samoczynnego sprzęgła ciernego przekładnię ślimakową (rys. 1c), zmieniającą nie tylko wielkość momentu obrotowego, ale również i ruch obrotowy na ruch posuwisto-zwrotny, potrzebny do napędu tłokowej pompy wodnej. Sprzęgło cierne umożliwia dokonywanie rozruchu silnika bez obciążenia, a zatem już przy znacznie mniejszej szybkości wiatru. Zewnętrzna obudowa sprzęgła jest wykorzystana jako koło pasowe, od którego można napędzać prądnicę elektryczną o mocy 300 W.
Rys. 2. Przykładowa konstrukcja sprzęgła
Górna część silnika jest
umieszczona na rurowym słupie stalowym wysokości 7,5 m wspartym
przegubowo na korpusie przekładni ślimakowej i zaopatrzonym w
odpowiednie odciągi. Korpus przekładni ślimakowej stanowi zarazem
podstawę całego silnika. Konstrukcja łożysk i sprzęgieł pionowego wału
umożliwia prawidłową jego pracę nawet przy odchyleniu jego osi od linii
prostej o 3°.
Nastawianie śmigła pod wiatr dokonuje się przy pomocy steru tylnego z
ramieniem rurowym zaopatrzonym w odciąg, zaś regulację szybkości
obrotowej - za pomocą klap regulacyjnych, zwiększających podczas
silniejszego wiatru opory aerodynamiczne.
Całe urządzenie może być łatwo przewożone z jednego miejsca pracy na
inne, gdyż ciężar jego wynosi 220
kg.