WIATRAKI Z ROTORAMI MAGNUSA
Rys. 1. Opływ dookoła wirującego walca
Podczas opływu powietrza dookoła obracającego się walca kołowego o osi prostopadłej do kierunku wiatru (rys. 1 i 2) powstaje siła poprzeczna do wiatru, skierowana od strony, po której wiatr i obrót mają kierunki przeciwne, ku stronie, po której kierunki wiatru i obrotu są zgodne. Zjawisko to jest znane jako "zjawisko Magnusa" od nazwiska jego odkrywcy - niemieckiego fizyka i chemika H.G. Magnusa, który zwrócił uwagę na to, że powoduje ono "zakrzywienie" toru wybitej piłeczki tenisowej lub golfowej oraz zmienia tor obracającego się pocisku artyleryjskiego i jako pierwszy zbadał to zjawisko w 1853 r. Najłatwiej można zapoznać się z nim doświadczalnie upuszczając kręcący się szybko walec blaszany (bąk). Walec ten nie opada pionowo, ale w przypadku gdy jego oś obrotu będzie pozioma szybuje lotem ślizgowym, podobnie jak płat nośny. Spadek natomiast tego samego walca, ale nie kręcącego się odbywa się wzdłuż pionu.
Rys. 2. Rotor Magnusa
Obracający się w strumieniu
powietrza
walec powodujący zjawisko Magnusa (rys. 1 i 2) może osiągnąć
współczynnik siły nośnej nawet 10. Koniecznym jest jednak dla tego
zaopatrzyć końce walca w wystające ponad jego powierzchnię krążki,
uniemożliwiające wyrównywanie się ciśnień po obu stronach
cylindra (aby zapobiec powstawaniu oporu indukcyjnemu) oraz nadanie
walcowi szybkości obwodowej około czterokrotnie większej, niż szybkość
wiatru.
Na rys. 3 przedstawiono krzywą biegunową takiego walca, nazywanego
często rotorem Magnusa
lub rotorem Flettnera, przy czym zamiast wielkości kątów naparcia
przyjęto tutaj za parametr stosunek obwodowej szybkości rotora do
szybkości wiatru. Dla porównania tej krzywej biegunowej z biegunową
profilu opływowego wykreślono na tym samym rysunku
taką krzywą biegunową. Z porównania obu krzywych wynika, że
współczynnik siły nośnej rotora jest wielokrotnie większy, niż ten
współczynnik profilu opływowego. Jednak współczynnik oporu jest w
jeszcze znaczniejszym stopniu większy od współczynnika
oporu profilu opływowego. Kąt największej doskonałości
u rotora jest znacznie większy, niż u profilu opływowego, a zatem i
aerodynamiczna doskonałość rotora ustępuje znacznie doskonałości
profilu opływowego.
Rotory w porównaniu ze skrzydłami oprofilowanymi mają prawie
trzykrotnie
gorsze właściwości aerodynamiczne.
Rys. 3. Krzywa biegunowa rotora Magnusa
Rys. 4. Wiatrak Flettnera
Niemiecki konstruktor Flettner zbudował w r. 1926 wiatrak oparty o zjawisko Magnusa. Zamiast zwykłych skrzydeł umieszczono na ramionach wiatraka odpowiednio wykonane z blachy stożki ścięte, mogące obracać się wokół ich osi. Do obrotu tych stożków użyto silników elektrycznych. średnica wiatraka wynosiła 20m, długość każdego ze stożków 5m, ich średnica po stronie wewnętrznej wirnika 72cm, po zewnętrznej 90cm. Podobno rezultaty nie były zbyt pomyślne.
Mimo, że przy znacznej sile nośnej rotor Magnusa stawia też duży opór, to w przypadku gdy wiatrak jest wolnoobrotowy siła oporu w większości jest przejmowana jako nacisk osiowy przez łożyska i nie przeciwdziała zbytnio obrotom wirnika. Gdy wiatrak jest bardziej szybkobieżny doskonałość profilu łopatki odgrywa większą rolę (siła oporu profilu skrzydła jest zwrócona pod mniejszym kątem do płaszczyzny obrotu wirnika i bardziej przeciwdziała jego obrotom). Z tego wynika, że wiatrak z rotorami Magnusa nie powinien być projektowany jako szybkoobrotowy.
Wiatrak Flettnera został
zaprojektowany w 1926 r. i być może ze względu na stan możliwości
technicznych w tamtym czasie konstrukcja ta się nie sprawdziła. Obecnie
konstruktorzy z Białorusi zaprojektowali, zbudowali oraz przebadali
mniejszą jednostkę o mocy ok. 250 KW.
W oparciu o ten prototyp konstruktorzy z białoruskiej firmy Acowind
wykonali projekt elektrowni
ACOWIND A-63 o mocy nominalnej 1MW.
Wirnik tego wiatrak powstał w Polsce w Zakładach Remontów i Produkcji
Sprzętu Lotniczego
z Bielsko-Białej. Poniższy opis został zaczerpnięty ze strony tej
firmy.
Elektrownia ta stoi niedaleko podelbląskiej wsi Pagórki, gdzie warszawska firma Eneco ma postawić ponad 30 potężnych elektrowni wiatrowych.
ACOWIND
A-63
Przy projektowaniu tej siłowni
wiatrowej starano się otrzymać wysoki współczynnik wykorzystania
energii wiatru.
Nowy rodzaj wirnika podobno wykazuje wyższą sprawność przy małych
prędkościach wiatru,
większą odporność na wiatry o zbyt dużej prędkości, a co najważniejsze
wirnik obraca się prawie 3 razy wolniej niż w konwencjonalnych
rozwiązaniach.
Mniejsza prędkość obrotowa to oczywiście mniejszy hałas szczególnie w
zakresie infradźwięków
i większe bezpieczeństwo dla ptaków.
WIRNIKI
Rolę łopat turbiny wiatrowej ACOWIND A-63 pełnią obracające się walce -
wirniki napędzane w sposób wymuszony przez zainstalowane wewnątrz nich
silniki elektryczne i obracają się ze zmienną prędkością. Pozwala to na
najbardziej optymalne
dostrojenie się do dowolnej prędkości wiatru. Jedno ramię waży
prawie 3 tony, zaś wirujący
walec prawie 1 tonę. Wirniki są aktywnym elementem wzajemnego
oddziaływania ze strumieniem powietrza, zapewniającym najpełniejsze
wykorzystanie energii wiatru.
PRZEKŁADNIA NAPĘDOWA
Przekazywanie energii od wirnika silnika wiatrowego do generatora
realizowane jest z wykorzystaniem przekładni hydraulicznej. Głównymi
elementami układu hydraulicznego jest pompa hydrauliczna MB4000 firmy
Hagglunds oraz silnik hydrauliczny A6VLM1000 firmy Rexroth. Zaletami
tego układu są:
- płynna regulacja prędkości obrotów rotora elektrowni w całym zakresie
prędkości wiatru;
- przy porywach wiatru ciecz robocza w układzie hydraulicznym
przechodzi przez zawór bezpieczeństwa nie dopuszczając do tego, by
generator skokowo zwiększał produkowaną moc.
GENERATOR
W turbinie wiatrowej ACOWIND A-63 zainstalowany jest 4-biegunowy
generator asynchroniczny M2CG400JH firmy ABB. Generator przy pomocy
urządzenia płynnego rozruchu podłączony jest do sieci. W procesie
uruchomienia urządzenie płynnie zwiększa prąd generatora od 0 do
wartości nominalnej, po czym wyłącza się. Generator obraca się z
prędkością 1500-1515
obr/min. Podtrzymywanie tej prędkości obrotowej przy zmiennej prędkości
obrotów realizowane jest przez układ hydrauliczny. Taki układ
wytwarzania energii pozwala na otrzymanie energii elektrycznej o
wysokiej jakości.
UKŁAD BEPIECZENSTWA
Turbina wiatrowa posiada układ bezpieczeństwa zabezpieczający przed
porywami i dużymi prędkościami wiatru. Jest to zapewnione w następujący
sposób:
- odłączenie siłowni wiatrowej od sieci powoduje doprowadzenie silników
napędu wirników do stanu bezprądowego i do zatrzymania obrotów
wirników. W konsekwencji ma miejsce zatrzymanie obracania się rotora
elektrowni;
- przy nagłym wyłączeniu turbiny wiatrowej z sieci zachodzi
hydrauliczne hamowanie wirnika silnika wiatrowego.
AUTOMATYCZNY UKŁAD STEROWANIA
Siłownia wiatrowa wyposażona jest w automatyczny układ sterowania.
Pozwala to na pracę turbiny wiatrowej w
trybie autonomicznym i zapewnia sterowanie następującymi trybami:
- automatyczne uruchomienie;
- automatyczne zatrzymanie przy zmniejszeniu prędkości wiatru i w
trybie awaryjnym;
- regulacja pracy turbiny wiatrowej.
Startowa prędkość wiatru | 3 m/sek. |
Zatrzymanie przy prędkości wiatru | 25 m/sek. |
Nominalna prędkość wiatru | 12 m/sek. |
Rotor elektrowni, średnica | 56 m |
Powierzchnia napływu | 2463 m2 |
Prędkość obrotowa | 3 - 6,1 obr/min |
Ilość wirników | 3 |
Regulacja prędkości wirników | płynna |
Wieża | Rurowa , stożkowa, stalowa |
Wysokość do głowicy | 60 m |
Przekładnia napędowa | Hydroobjętościowa (hydrauliczna) |
Generator | Asynchroniczny 4 biegunowy |
Moc nominalna | 1000 kW |
Napięcie | 690 V |
Regulacja | Mikroprocesorowy sterownik programowalny |
Układ orientacji | Akcyjny z jednym silnikiem napędowym |
Ciężar | Wieża
80 t Platforma (gondola) 40 t Rotor elektrowni 38 t |
Układ bezpieczeństwa | Pasywny, bez hamulców |