SILNIKI DO NAPĘDU POJAZDÓW ELEKTRYCZNYCH

 


Raczej trudno spotkać silniki elektryczne na 12 czy 24V większej mocy (kilkaset i więcej Wat). Najwyżej kilkunasto- kilkudziesięciowatowe silniczki od wycieraczek czy wentylatorów samochodowych. Szukając tego typu silników dotarłem do ofert różnych firm: 


W Polsce oferowany jest bardzo dobry napęd produkcji chińskiej do zwykłych rowerów. Montowany jest on jako piasta przedniego koła, w związku z czym nie trzeba nic przerabiać w rowerze. Ponadto można dostać cały osprzęt dodatkowy: akumulatory, ładowarka, sterownik, pokrętło przyśpiesznika, stacyjka, lampa zintegrowana z wskaźnikiem stanu naładowania i sygnałem, dźwignie hamulca zintegrowane z wyłącznikami zasilania, szprychy odpowiedniej długości. Od podobnych napędów produkcji dalekowschodniej odróżnia go to, że ma ponad dwa razy większą moc (nominalna 550W, chwilowa do 1kW), tak że spokojnie można osiągnąć prędkość 40 km/h, oczywiście można jeździć wolniej regulując prędkość jazdy pokrętłem przyśpiesznika. Silnik jest bezszczotkowy, bezobsługowy i bardzo trwały.

Więcej szczegółów, danych odnośnie ceny, zdjęcia można znaleźć na stronie: http://www.ekonapedy.com . Ta sama firma oferuje również kompletne napędy do skuterów (koło przednie, tylne z napędem oraz sterownik) o różnych wymiarach obręczy.
Ww. silniki do rowerów i motorowerów produkowane są w Chinach przez firmę Crystalyte. Poniżej kilka fotek napędów zaczerpniętych ze strony http://www.crystalyte.com
EN gdzie można znaleźć dużo więcej szczegółów technicznych i opisów w jęz. angielskim.


Ciekawe silniki oferuje niemiecka firma Perm Motor GmbH, są one wykorzystywane do napędu różnych pojazdów elektrycznych, łodzi, urządzeń i jako prądnice do wiatraków. 

Silnik prądu stałego chłodzony powietrzem. Produkowane są typy PMG 080 (0,75-1,5kW) oraz PMG 132 (2,2-7,2kW)

Silnik na prąd zmienny chłodzony cieczą - można ją wykorzystać do ogrzewania zimą wnętrza pojazdu. Są też wersje na prąd zmienny chłodzone powietrzem.

Następny silnik ale o mniejszej mocy 220W.

Wykresy, charakterystyki i bliższe dane na temat tych silników są dostępne na stronie http://www.perm-motor.de EN, DE


W europie dostępny jest o niezłych parametrach rower elektryczny. Ponieważ prowadzona jest w sklepie internetowym sprzedaż części zamiennych to można kupić sam silnik elektryczny za 350$, 24V, 1.99KM. http://www.egovehicles.com EN.


Do napędu rowerów produkowane są gotowe silniki zintegrowane z piastą tylnego koła i mają wbudowaną przekładnie biegów. 

Napęd o nazwie SPARC firmy SRAM ma moc 200W. Jest to pięciobiegowa, elektryczna piasta z osią o rozstawie 135 mm, dzięki czemu pasuje do większości ram rowerowych.

Niewielki akumulator 12V montowany na bagażniku zapewnia zasięg 30 km przy prędkości 15km/h lub 15 km przy maksymalnej prędkości 23 km/h (bez pedałowania). 

Do zestawu dołączona jest ładowarka i osprzęt do zmiany biegów. Oczywiście zasięg wydłuża się gdy napęd wspomagamy pedałowaniem.


Napęd produkcji dalekowschodniej można nabyć w Zakładzie Sprzętu Rehabilitacyjnego w Tychach, który jest montowany do trójkołowych rowerów tam produkowanych. Jednak różni się zasadą działania od poprzedniego. Montowany jest jako piasta przedniego koła. Układ elektroniczny na podstawie siły nacisku na pedały dobiera obroty silnika (szybciej pedałujemy - silnik zwiększa swoją prędkość obrotową, wolniej - zmniejsza).


W firmie Elcar można kupić (jest sprzedaż detaliczna) silniki stosowane do napędów pojazdów elektrycznych. Silniki te zaopatrzone są już w przekładnię ślimakową o przełożeniu 1:25. Oto ich dane i wymiary:

Napędy są produkowane w wersji lewej (koła po lewej stronie) i prawej (koła po prawej stronie). Można je łatwo zamontować przykręcając do ramy (wahacza) śrubami. Wałek napędzający osadzony jest w łożyskach kulkowych i można na nim bezpośrednio zamontować koło pojazdu, przekładnia bezobsługowa wypełniona smarem, wbudowany hamulec elektromagnetyczny załączający się gdy wyłączne jest napięcie lub ręcznie, dostępny też jest układ sterujący.

Na silniku zamontowany jest hamulec postojowy. Jego zadaniem jest utrzymywanie wirnika silnika w bezruchu, gdy nie ma zasilania. Hamulec ten nie może być wykorzystywany do wyhamowania wirującego silnika. Motoreduktor może być dostarczony także bez hamulca.

Odzyskanie energii kinetycznej wirującego silnika przy jego hamowaniu nie zależy od silnika, lecz od układu regulacyjnego, który zezwoli na zwrot energii do źródła zasilającego, np. baterii akumulatorów.

Przekładnia nie jest samohamowna, więc można silnik odłączyć od zasilania podczas pracy motoreduktora.

Wyroby z firmy Elcar są wysyłane do klientów poprzez Servisco na ich koszt wynoszący ok. 30 zł. Płatność za wysyłany towar - za pobraniem (t.j. należność odbiera Servisco) lub przedpłata na konto przed wysyłką. Motoreduktory wykonywane są dopiero po zamówieniu, więc nie są dostępne od ręki.

MOTOREDUKTORY MR1W

 

DANE TECHNICZNE

Lp. Parametr Wartość
1 Typ silnika PRMZ 76-13 PRMZ 76-20 PRMZ 76-25
2 Moc znamionowa [W] 130 200 250
3 Przełożenie przekładni

1:25

4 Prędkość obrotowa wałka [obr/min] 165 230 230
5 Moment na wałku [Nm] 7,5 8,5 10,4
6 Kierunek obrotów prawe i lewe
7 Napięcie znamionowe DC [V] 24
8 Prąd znamionowy [A] 8,8 13,5 16,5
9 Stopień ochrony IP 54
10 Izolacja klasa F
11 Długość z hamulcem L [mm] 327 341 369
12 Długość bez hamulca L1 [mm] 166 180 208
13 Masa [kg] 5,0 5,? 6,35

 

MOTOREDUKTOR MR2W 250 W

DANE TECHNICZNE

Lp. Parametr Wartość
1 Typ silnika PRMZ 76-25
2 Moc znamionowa [W] 250
3 Przełożenie przekładni

1:25

4 Prędkość obrotowa wałka [obr/min] 230
5 Moment na wałku [Nm] 10,4
6 Kierunek obrotów prawe i lewe
7 Napięcie znamionowe DC [V] 24
8 Prąd znamionowy [A] 16,5
9 Stopień ochrony IP 54
10 Izolacja klasa F
11 Masa [kg] 7,3
12 Koszt jednostkowy (w I poł. 2002 r.) brutto [zł] 1031

 

 MOTOREDUKTOR MR2W 400 W

 

Lp. Parametr Wartość
1 Typ silnika PRMO 91-40
2 Moc znamionowa [W] 400
3 Przełożenie przekładni

1:25
(możliwość 1:36)

4 Prędkość obrotowa wałka [obr/min] 230
5 Moment na wałku [Nm] 16,6
(z przełożeniem 1:36 - 21Nm)
6 Kierunek obrotów prawe i lewe
7 Napięcie znamionowe DC [V] 24
8 Prąd znamionowy [A] 25
9 Stopień ochrony IP 20
10 Izolacja klasa F
11 Masa [kg] 7,2
12 Koszt jednostkowy (z lutego 2003 r.) netto [zł] z hamulcem 990
13 Koszt jednostkowy (z lutego 2003 r.) netto [zł] bez hamulca 930
14 Koszt jednostkowy (z lutego 2003 r.) samej przekładni bez silnika netto [zł] 336
15 Koszt jednostkowy (z lutego 2003 r.) samego silnika PRMO 91-40 netto [zł]

599

Poniższy wykres przedstawia wykres prędkości pojazdu napędzanego motoreduktorem o 230 obr/min w zależności od średnicy zastosowanego koła, oczywiście nie uwzględniono oporów ruchu i masy pojazdu, które będą wpływać na zmniejszenie prędkości, jeśli będą zbyt duże w stosunku do mocy i momentu napędu.

 

Produkowane są jeszcze motoreduktory o mocy 500W na wałku wyjściowym, napięcie znamionowe 36VDC, 230obr/min, moment 21Nm, cena netto (luty 2003) 1100 zł.

SILNIK PRĄDU STAŁEGO Z MAGNESAMI TRWAŁYMI TYPU PRMO 91-40

DANE TECHNICZNE

Lp. Parametr Wartość
1 Moc znamionowa [W] 500
2 Prędkość obrotowa [obr/min] 5750
3 Napięcie znamionowe [V] 24
4 Prąd znamionowy [A] 25
5 Prąd maksymalny (15s) [A] 60
6 Moment znamionowy [Nm] 0,83
7 Masa [kg] 4,5
8 Moment hamujący hamulca [Nm] >2
9 Napięcie hamulca:
- znamionowe [V]
- zwalniania [V]

24
16
10 Koszt jednostkowy (z lutego 2003 r.) netto [zł] 599

 


bezszczotkowe wolnoobrotowe silniki prądu stałego do pojazdów elektrycznych http://www.hsk.com.pl/silniki_main.html PL


W Polsce firma Elcar sprzedaje wolnoobrotowe, wysokomomentowe serwomechanizmowe silniki elektryczne. Niestety silniki te są drogie, jednak warto je omówić ze względu na ciekawe parametry techniczne. Oferowane są w dwóch niezintegrowanych ze sobą konstrukcyjnie elementach (zdjęcie i rysunki poniżej), a mianowicie: stojan z uzwojeniem 3-fazowym mocowanym na korpusie napędzanego urządzenia i wirnik z magnesami trwałymi osadzony bezpośrednio na wale napędowym tego urządzenia. Silniki te o momentach długotrwałych od 50 Nm do 280 Nm i maksymalnych prędkościach obrotowych od 80 obr/min do 130/min, przeznaczone są do napędzania urządzeń bez pośrednictwa przekładni mechanicznych i sprzęgieł. Umożliwiają one bardzo głęboką regulację prędkości obrotowej oraz precyzyjną regulację położenia dzięki eliminacji błędów wynikających z połączeń mechanicznych. Poniżej zamieszczam opis tylko tych na niskie napięcie.

SILNIK RTMds 28-XX

SILNIK RTMds 40-XX


Parametr 28-05 28-10 40-06 40-10
Max. moment [Nm] 150 300 450 840
Moment długotrwały [Nm] 50 100 150 280
Max. napięcie pracy [V] 48 48 48 48
Max. prąd [A] 35 78 74 131
Stała momentu [Nm/A] 4,27 4,27 6,12 6,40
Stała napięcia [V/1000min-1] 258 258 370 394
Max. prędkość obrotowa [min-1] 130 130 92 86
Rezystancja uzwojenia [Om] 1,1 0,42 0,44 0,27
Indukcyjność uzwojenia[mH] 3,1 1,5 1,4 1,2
Moment bezwładności [kgm2] 0,046 0,086 0,23 0,36
Masa [kg] 12,2 21,9 25 33,5
Długość korpusu [mm] 95 145 105 145
Długość wirnika [mm] 51 101 61 101
Średnica korpusu bez kołnierza [mm] 294 294 400 400
Cena jednostkowa (detaliczna) netto 
(lipiec 2002 r.) [zł]
6.325 6.900 9.460 9.800

 


 

 http://darmowa-energia.eko.org.pl